Kocham podróże pociągami i wiele osób jeżdżących na wózku tę moją miłość podziela. Jeszcze do niedawna ta miłość dla wielu musiała pozostawać platoniczna, bo pociągi nie były najłatwiejszym środkiem transportu. Od pewnego czasu zaczęło się to zmieniać, czego doskonałym przykładem są Koleje Dolnośląskie.
Oferują one przewozy nowoczesnym taborem przystosowanym do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością:
- brak schodów wewnątrz pojazdu,
- szerokie drzwi,
- przestronne, przystosowane toalety,
- wysuwany stopień.
Dodatkowo każdy pojazd KD został wyposażony w rampy, które umożliwiają osobom poruszającym się na wózku bezpieczny oraz komfortowy wjazd oraz wyjazd z pociągu.
Zgłoszenia w sprawie udzielenia pomocy podczas przejazdu Kolejami Dolnośląskimi
Pomoc osobom z niepełnosprawnością zapewniana jest, jeżeli o potrzebie jej udzielenia Koleje Dolnośląskie zostały powiadomione przynajmniej z 24-godzinnym wyprzedzeniem.
W przypadku braku zgłoszenia potrzeby pomocy przynajmniej 24 godziny przed podróżą Koleje Dolnośląskie nie gwarantują możliwości jej udzielenia, podejmą jednak wszelkie stosowne wysiłki dla zapewnienia wsparcia w taki sposób, by osoba z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się mogła odbyć podróż.
Zgłoszenia podróżnych w sprawie wniosku o udzielenie pomocy podczas zamierzonego przejazdu pociągiem przewoźnika Koleje Dolnośląskie sp. z o.o., wraz z przesiadką na pociąg innego przewoźnika pasażerowie mogą kierować w następujący sposób poprzez:
- kontakt z Infolinią pod numerem +48 76 742 11 12 (czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),
- w Biurze Obsługi Klienta Kolei Dolnośląskich.
Po otrzymaniu zgłoszenia KD dopełni wszelkich starań, aby przejazd był komfortowy. Drużyna konduktorska (kierownik pociągu, konduktor) pomoże na pewno każdemu pomoże.
Zakup biletu na przejazd Kolejami Dolnośląskimi
Od osób z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej sprawności ruchowej przy odprawie w pociągu nie pobiera się opłaty za wydanie biletu w pociągu, nie muszą one także zgłaszać obsłudze pociągu braku biletu na przejazd. W takim przypadku należy okazać dokument stwierdzający niesprawność oraz dokument ze zdjęciem w celu potwierdzenia tożsamości. Z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową).
Za bilet można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą.
Przydatne informacje związane z asystą oraz infrastrukturą kolejową
- Dostępność infrastruktury kolejowej dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
- Informacje o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym wykaz stacji i przystanków osobowych z rodzajem dostępności i wykazem urządzeń umożliwiających ww. osobom korzystanie z infrastruktury dworcowo-peronowej, są dostępne i na bieżąco aktualizowane na Portalu Pasażera w Katalogu Stacji Kolejowych: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji
- Klikając w Portalu Pasażera w piktogram osoby na wózku obok nazwy stacji, dowiemy się, czy dana stacja/ przystanek jest dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych.
W jaki sposób można zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Potrzebę asysty należy zgłosić odpowiednio wcześniej, dzwoniąc pod nr tel. 22 474 13 13, wypełniając formularz lub wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.
Lubię podróżować w towarzystwie bliskich osób, ale wyprawy samodzielne albo z przyjaciółką są równie fajne, a zabieranie w każdą podróż Pudzianowskiego, który w jedną rękę chwyci elektryczny wózek i radośnie wniesie mnie do pociągu, to jednak pewien kłopot. Aby zatem być bardziej samodzielną i zostawić „Pudziana” w spokoju, wybieram Koleje Dolnośląskie 🙂